• Oppimisympäristön palvelumalli auttaa uudistamaan oppilaitoksia ja hallitsemaan kokonaiskustannuksia

  • Palvelumallissa tilat ovat aina optimaaliset jatkuvan kehitystyön avulla ja vanhat kalusteet jatkavat elinkaartaan muissa kohteissa


Martela laajentaa palvelumalliaan toimistoista kouluihin ja tuo uuden Oppimisympäristö palveluna -ratkaisunsa (Learning Environment as a Service) tarjolle Suomessa.

Suomalainen opetus- ja koulutusjärjestelmä on muutoksen keskellä. Uudet opetussuunnitelmat ja kansalaisten odotukset vaativat yhä yksilöllisempiä opetusmuotoja. Oppiminen halutaan viedä luokkahuoneesta koulun kaikkiin tiloihin ja ympäristöön, ja samalla halutaan ottaa oppilaitosten käyttäjät mukaan oppimisympäristön jatkuvaan kehittämiseen.

Kaikki tämä lisää tarvetta muokata oppimisympäristöjä joustavasti ja käyttäjälähtöisesti.

"Opetusmuotojen uudistaminen avaa upeita mahdollisuuksia, mutta pedagogiikan päivittäminen edellyttää usein myös puitteiden eli oppimisympäristöjen modernisointia. Auttaaksemme oppilaitoksia kehittämään toimintaansa lanseeraamme nyt oppimisympäristö palveluna -kokonaisratkaisun, jonka olemme kehittäneet yhdessä asiakkaidemme kanssa palvelumuotoilun menetelmin”, sanoo Martelan Offering Manager Eerikki Mikkola.

Perinteisesti kunnat ovat hankkineet oppimisympäristönsä suunnittelun projektina ja ostaneet kalusteet omaksi. Kustannusten vuoksi uudistuksia on saatettu lykätä, vaikka käyttäjien tarpeet edellyttäisivät jo selkeää muutosta.

"Kukaan ei osaa tarkasti ennustaa, miltä tulevaisuuden oppimistilan pitäisi näyttää viiden tai kymmenen vuoden päästä. Siksi palvelumallissa aito käyttäjäkokemus ja oppimisympäristön käyttöä koskeva data nostetaan jalustalle ohjaamaan jatkuvaa suunnittelu- ja kehitystyötä, joka huomioi tarpeiden muutokset vuodesta toiseen", Mikkola jatkaa.

Paras mahdollinen oppimisympäristö

Oppimisympäristö palveluna -ratkaisu perustuu kiertotalouteen ja Martelan Waste Nothing -elinkaariajatteluun. Oppilaitosten käytetyt kalusteet lähtevät kiertoon ja löytävän Martelan avulla uuden kodin – ja samalla tilalle tulee tarpeeseen vastaavat kalusteet, jotka voivat myös olla käytettyjä.

"Ajan myötä lopulta aina käy niin, että kerran hankitut kalusteet eivät enää sovellu uusiin vaatimuksiin. Palvelumalliin siirryttäessä me voimme lunastaa nämä kalusteet takaisin ja esimerkiksi myydä eteenpäin Martela Outletin kautta. Kaikki kalusteet voidaan myös vuokrata, mikä tekee opetussektorin budjetoinnista helpommin ennakoitavaa", Martelan oppimisympäristöistä vastaava Business Manager Henna Immonen sanoo.

Sari Rautio on tehtävässään Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtajana ja Sitran vanhempana neuvonantajana pohtinut paljon kestävää kehitystä ja kaupunkien roolia muutoksen tekijänä.

”Koulut ja julkiset tilat ovat avainasemassa nuorisomme kestävän tulevaisuuden takia. Sen sijaan, että kuormitetaan luontoa ja kuntien kukkaroa hankkimalla aina uutta ja heittämällä vanhat tavarat pois, asioita on mietittävä koko elinkaaren kannalta. Viisaassa kunnassa kiertotalouden täytyy olla osana oppilaitoksen arkea. Kunnat ja kaupungit ovat hyvin oppineet jo liisaamaan tietotekniikkaa ja autoja. Kaupungin tehtävä on olla edelläkävijä, ja siihen tarvitaan hyviä kumppaneita”, Rautio toteaa.

 

Lue lisää Oppimisympäristö palveluna -mallista
Lue myös blogimme Tulevaisuuden oppimisympäristö elää kiertotaloudessa

Lisätietoja: 

Eerikki Mikkola, Offering Manager, Workplace Services & Development,
Martela Oyj
050 406 7998
eerikki.mikkola@martela.com

 

Henna Immonen, Business Manager,
Martela Oyj
010 345 5186
henna.immonen@martela.com

Share this page