Voi paremmin töissä

11 askelta parempaan työhyvinvointiin
  1. Vaihtele työskentelyasentoa päivän aikana. Jos sinulla on mahdollisuus käyttää sähkösäätöistä pöytää, käytä sitä vähintään puolet työpisteajasta seisomakorkeudella. Voit myös ottaa tavaksi nousta seisomaan vaikkapa aina, kun puhelin soi ja kävellä puhuessasi.
  2. Seiso välillä – muista hyödyntää sähköpöytää ja muita säätöjä. Myös istuessa on tärkeä vaihdella asentoa. Välillä voi nojailla rennommin taakse, välillä istua ryhdikkäämmin.
  3. Pidä taukoja, sillä virkeänä olet tehokkaampi. Usein voi tuntua, että työssä ei ole aikaa kunnon lounastauolle kahvitauoista puhumattakaan. Pieni tauko ja aivojen lepuutus keskittymistä vaativasta työstä maksavat itsensä takaisin parantuneena työvireenä.
  4. Vaihda hiirikättä – kuormita välillä myös heikompaa kättäsi.
    Myös yksipuolinen hiiren käyttö voi rasittaa vahvempaa kättä mailapelien tavoin. Hiiri kannattaakin vaihtaa heikommalle kädelle. Siihen tottuu yllättävän nopeasti.
  1. Liiku palavereissa – hyödynnä tuolin keinuvaa tai pyörivää liikettä.
    Jos palaverituoleissa on keinu- tai pyörivä liike, hyödynnä niitä. Myös staattisissa istuimissa on hyvä hakea pientä vaihtelua istuma-asennolle. Palavereissa on myös syytä pitää pieni jaloittelutauko kerran tunnissa. Kannattaa kokeilla myös tehokasta seisomapalaveria.
  2. Hakeudu töissä spontaaneihin kohtaamisiin sähköpostin sijaan.
    Käy kahviautomaatilla tai jää lukemaan sähköposteja keskeiselle paikalle sijoitetulle sohvalle. Näin kohtaat työtovereitasi ja moni asia tulee hoidettua lähes huomaamatta, sähköpostia kuormittamatta. Samalla saat henkilökohtaisten kohtaamisten kautta piristystä päivääsi.
  3. Hanki kuulokkeet, niin voit osallistua virtuaalineuvotteluihin.
    Esimerkiksi webinaareihin voi osallistua avotilassakin kuulokkeita käyttämällä. Myös virtuaalineuvottelut esimerkiksi Skypellä tai vastaavalla ohjelmalla onnistuvat akustisesti toimivien kalusteiden suojassa kuulokkeilla.
  4. Käytä hiljaista tilaa keskittymistä vaativien töiden tekemiseen.
    Mikäli työpaikaltasi löytyy kirjasto tai muu vastaava rauhoitettu tila, käytä sitä keskittymistä vaativien töiden tekemiseen. Laita puhelin äänettömälle ja varmista, ettei sähköpostisi hälytä saapuvista viesteistä. Näin saat keskittymistä vaativan työn hoidettua huomattavasti lyhyemmässä ajassa ja tehokkaammin, kuin tilassa, jossa työlle tulee keskeytyksiä.
Näin monitilakonseptimme toimii
  1. Liiku ja lepää vapaa-ajalla.
    Perusasiat – tarpeellinen määrä liikuntaa ja lepoa vapaa-ajalla sekä terveellinen ruokavalio - antavat virtaa ja iloisuutta myös työhön.
  2. Työpaikallakin voi jumpata.
    Työpaikallekin voi hankkia jumppapallon, tasapainolaudan tai vaikkapa käsipainot, joita voi käyttää työskennellessä.
  3. Tarkista näkösi ja näyttösi.
    Heikentynyt näkö kuormittaa jatkuvasti silmiä ja aivoja. Tämä puolestaan saattaa huomaamatta johtaa niska- ja hartiasärkyihin. Oikeatehoiset silmälasit sekä näyttöpäätteen riittävä kirjainkoko poistavat turhaa jännitystä ja vapauttavat aivokapasiteettia turhalta rasitukselta.

     

     Pienetkin muutokset auttavat voimaan paremmin - työn iloa!

Miksi vaihtelisin asentoa, kun minulla on täydellinen työtuoli?

Liika istuminen on todettu haitalliseksi terveydelle. Riski kohoaa erityisesti, jos tuolilla istutaan yhtäjaksoisesti liian pitkään – pahimmillaan liikkumatta ja ergonomisesti kuormittavassa työasennossa.

Seisomisen etuja:

  • Parantaa ryhtiä ja vireystasoa
  • Vähentää selkä- ja hartiaongelmia
  • Kuluttaa enemmän kaloreita

Puoli-istuvan asennon etuja:

  • Vahvistaa selän- ja keksivartalon lihaksia
  • Parantaa ryhtiä sekä hengitystä
  • Tehostaa jalkojen verenkiertoa

 


 

TYÖPISTEEN ERGONOMIA ja kalusteet

Työpistekalusteiden valinnan yhtenä lähtökohtana on se, että ihmiset ovat erilaisia kooltaan ja ominaisuuksiltaan – pituus ja vartalon mittasuhteet vaihtelevat. Kalustevalinnoissa huomioidaan myös mahdollisimman helpot ja nopeat säädöt. Esimerkiksi työtuoleissa on valittavana useita eri malleja riippuen käyttäjästä ja työstä sekä tilasta. Sähkösäätöiset työpöydät ovat paitsi helppokäyttöisiä myös nopeasäätöisiä. Korkeussäätö mahdollistaa  myös seisten työskentelyn parantaen näin työpisteen ergonomiaa sekä lisäten pöytien käyttömahdollisuuksia.

Koska monet viettävät ison osan työpäivästään palavereissa ja kokouksissa, on neuvottelutilojen kalusteissa hyvä huolehtia ergonomiasta esimerkiksi säädettävien tuolien muodossa. Oikealla valaistuksella sekä näköergonomialla vähennetään muunmuassa niska- ja päänsärkyjä.

Työympäristön suunnittelun kautta voidaan omalta osaltaan monin tavoin edistää hyvinvointia ja työkykyä. Martelan suunnittelu- ja ylläpitopalveluiden avulla luot paremman ja ergonomisen työympäristön.

 

Älyä istumiseen!

Toimistotyöntekijä viettää jopa kahdeksan vuotta elämästään paikallaan työpisteen ääressä. Tästä syystä aktiivinen työskentelytapa, eli työasentojen vaihtelu työpäivän aikana ovat tärkeitä asioita terveyshaittojen ehkäisemisessä. Niille, joiden täytyy pysyä työpisteen ääressä koko työpäivän ajan, tämä on erityisen tärkeää.
 

Vaikka työntekijä olisikin hyvin aktiivinen työajan ulkopuolella, pitkiä aikoja paikallaan työskentely voi johtaa erilaisiin terveysongelmiin.


Yksi ratkaisu istumatyötä tekeville on uusi Axia Smart Active, joka tukee aktiivista ja dynaamista työskentelytapaa muistuttamalla 30 minuutin välein aktiivisuuteen. Yhdessä matkapuhelimeen saatavan sovelluksen kanssa tuoli toimii henkilökohtaisena valmentajana tavoitteena terveyttä tukevat työskentelytavat. Axia Smart Active -ominaisuus voidaan lisätä Axia 2.2 ja 2.5 tuoleihin.

Lue lisää siitä, miten istumisen rooli elämässämme on muuttunut sekä kuinka projektipäällikkömme Markku Lehto on onnistunut vähentämään istumistaan englanninkielisestä blogistamme.

 

 

Työtuoleja erilaisiin tarpeisiin
Laaja mallisto erilaisia työpöytiä

Share this page