On olemassa yhä enemmän todisteita siitä, että kevyt liikkuminen työpäivän aikana on hyväksi terveydelle. Vaikka toimistotyöntekijä olisikin hyvin aktiivinen työajan ulkopuolella, pitkiä aikoja paikallaan istuminen voi johtaa erilaisiin terveysongelmiin, kuten selkäkipuihin, diabetekseen ja sydänoireisiin.

The Economist kirjoittaa juuri valmistuneesta englantilaisen University of Leicesterin tutkimuksesta. Tutkimus osoittaa, että paikallaanolo työaikana kaksinkertaistaa riskin sairastua diabetekseen ja riski sydän- ja verisuonitaudeista kaksi-ja-puoli-kertaistuu. Tulokset ovat riippumattomia työajan ulkopuolella harrastetun liikunnan määrästä.

Niille, joiden täytyy pysyä työpisteen ääressä koko työpäivän ajan, seisominen vaikka vain osankin työajasta, on hyvä vaihtoehto. Amerikkalainen yrittäjä Arshad Chowdhury päätti lopettaa istumisen työaikana kokonaan. Kahden vuoden jälkeen hänen ryhtinsä on parantunut ja selkäkivut loppuneet. Voit lukea lisää hänen kokemuksistaan hänen blogistaan.

Myös meillä Martelassa on työntekijöitä, jotka ovat valinneet työskentelyasennokseen seisomisen. "Se lisää hyvinvointia ja työtehoni on parempi", sanoo projektipäällikkö Ilkka Liekari.

Projektipäällikkö Markku Lehto on kirjoittanut omista kokemuksistaan Martelan blogissa.

Lisää ergonomiasta ja ohjeita seisomatyöpisteen käytöstä löytyy sivustomme ergonomiaosiosta.
Ohjeita aktiiviseen työskentelyyn (ohjevideoita).

Share this page